21 research outputs found
Transfer of manualized CBT for social phobia into clinical practice (SOPHO-PRAX) : a study protocol for a cluster-randomized controlled trial
Background: Cognitive-behavioral therapy (CBT) is generally known to be efficacious in the treatment of social phobia when applied in RCT's, namely when the treatment manual is based on the Clark-Wells approach. However, little is known about the efficacy of manualized treatments in routine clinical practice (Phase IV of psychotherapy research). The present study (SOPHO-PRAX) is a continuation of a large multi-centre randomized clinical trial (SOPHO-NET) and analyses the extent to which additional training practitioners in manualized procedures enhances treatment effect.
Methods: N = 36 private practitioners will be included in three treatment centres and randomly designated to either training in manualized CBT or no specific training. The treatment effects of the therapies conducted by both groups of therapists will be compared. A total of 162 patients (N = 116 completers; N = 58 per condition) will be enrolled. Liebowitz Social Anxiety Scale (LSAS) will serve as primary outcome measure. Remission from social phobia is defined as LSAS total [less than or equal to] 30 points. Data will be collected at treatment begin, after 8, 15, and 25 sessions (50 mins. each), at treatment completion, as well at 6 and 12 months post-treatment.
Discussion: The present CBT trial combines elements of randomized-controlled trials and naturalistic studies in an innovative way. It will directly inform about the incremental effects of procedures established in a controlled trial into clinical practice. Study results are relevant to health care decisions and policy. They may serve to improve quality of treatment, and shorten the timeframe between the development and widespread dissemination of effective methods, thereby reducing health cost expenditures. The results of this study will not only inform about the degree to which the new methods lead to an improvement of treatment course and outcome, but also about whether the effects of routine psychotherapeutic treatment are comparable to those of the controlled, strictly manualized treatments of the SOPHO-NET study. Trial Registration: ClinicalTrials.gov identifier: NCT01388231. This study was funded by the German Federal Ministry of Education and Research (SOPHO-NET: BMBF 01GV0607; SOPHO-PRAX: BMBF 01GV1001)
Testosterone and growth hormone normalization: a retrospective study of health outcomes
Enrique Ginzburg1, Alvin Lin2, Michael Sigler1, Denise Olsen2, Nancy Klimas1, Alan Mintz21University of Miami Miller School of Medicine, Miami, Florida, USA; 2Cenegenics® Medical Institute, Las Vegas, Nevada, USABackground: Age-related declines in testosterone and growth hormone (GH) are associated with increased adiposity and decreases in lean mass and bone mineral density (BMD). A long-term retrospective study examined the effects of testosterone and/or GH supplementation on body composition and quality of life (QoL).Methods: A database survey assessed the records of 91 men and 97 women (ages 25–82) in treatment groups based on their hormonal status: dehydroepiandrosterone but no hormonal supplementation (control); testosterone only (Tes); GH only (GH); and testosterone plus GH (Tes+GH). Pre- and post-treatment assessments recorded changes in fat and lean mass, BMD, and QoL.Results: After an average of 3 years of treatment, weight decreased in women in the control and Tes+GH groups but remained stable in men in all groups. Tes and Tes+GH produced statistically significant increases in lean mass, reductions in fat mass, and improvements in BMD in both sexes; GH produced similar changes in women. QoL and mood improved in all groups. Treatments were generally safe and well tolerated.Conclusions: In this retrospective survey, treatment with testosterone and/or GH was associated with favorable effects in men and women across a wide age range.Keywords: testosterone, growth hormone, body composition, quality of lif
Prozess und Outcome der kognitiven Therapie sozialer Phobien
Die Soziale Phobie ist eine weit verbreitete Störung, die ohne geeignete Therapie einen
chronischen Verlauf annimmt und bei den Betroffenen zu einem hohen Leidensdruck fĂŒhrt.
FĂŒr die Behandlung stehen sowohl pharmakologische als auch psychotherapeutische
TherapieansÀtze zur Auswahl (siehe Heinrichs, Stangier, Gerlach, Willutzki, & Fydrich,
2011). Eine Reihe von randomisierten kontrollierten Studien belegen, dass die kognitive
Therapie zu den effektivsten Behandlungsmethoden zÀhlt. Die vorliegende Dissertation
konzentriert sich auf unterschiedliche Aspekte, die die Dissemination dieses Ansatzes
verbessern sollen. In einer Ăbersichtsarbeit (Ginzburg & Stangier, im Druck) wird
zunĂ€chst ein Ăberblick ĂŒber den aktuellen Forschungsstand zur Diagnostik und Therapie der
Sozialen Phobie gegeben. Die Ergebnisse aktueller Metaanalysen zur Behandlung werden
kritisch diskutiert. Besondere Beachtung wird dem kognitiven Therapieansatz nach Clark und
Wells (1995) geschenkt, der mit sehr hohen EffektstÀrken beeindruckt. Diese Therapie wurde
in mehreren randomisiert-kontrollierten Studien untersucht und zeigte sich Therapieformen
wie der Interpersonellen Therapie (Stangier, Schramm, Heidenreich, Berger, & Clark, 2011;
Mörtberg, Clark, Sundin, & Aberg, 2007), medikamentöser Therapie (Clark et al., 2003) oder
Entspannungsverfahren (Clark et al., 2006) deutlich ĂŒberlegen. Neueste Forschungsbefunde
zu den einzelnen Komponenten dieser Therapie werden im Hinblick auf ihre
aufrechterhaltende Funktion sozialer Ăngste und ihrer EffektivitĂ€t diskutiert.
In einer zweiten Publikation (Ginzburg, Bohn, Stangier & Steil 2011) wird der
kognitive Ansatz nach Clark und Wells auf eine komplexe, mit starker körperlicher
Symptomatik verbundene Form der Sozialen Phobie, angewendet und evaluiert. Paruresis
(Williams & Degenhardt, 1954) bezeichnet die Angst, auf öffentlichen Toiletten zu urinieren,
und geht mit einem psychogenen Harnverhalt (Hammelstein, Pietrowsky, Merbach, &
Brahler, 2005; Soifer, Nicaise, Chancellor, & Gordon, 2009) einher. Publikation 2
dokumentiert, wie das kognitive Modell nach Clark und Wells (1995) bei Betroffenen mit
starken körperlichen Symptomen angewendet werden kann. In dem theoretischen Teil der
Arbeit wird auf die Notwendigkeit einer genauen Operationalisierung der mit dem
Störungsmodell verknĂŒpften Interventionen hingewiesen und anhand einer Falldarstellung
veranschaulicht. FĂŒr die Praxis ergibt sich die Konsequenz, dass das kognitive Modell einen
flexible Fallkonzeption und Behandlungsplanung ermöglicht und auch auf untypische
BehandlungsfĂ€lle ĂŒbertragbar ist.
Die flexible und kompetente Umsetzung von Interventionen spielt allerdings nicht nur
bei komplexen FĂ€llen eine Rolle. Im Rahmen der Psychotherapieprozessforschung ist der Therapeutenfaktor bei der Umsetzung der Therapiemethode und ihrer Interventionen von
groĂer Bedeutung und beeinflusst maĂgeblich die EffektivitĂ€t der Behandlung
(Perepletchikova & Kazdin, 2005). In randomisiert-kontrollierten klinischen Studien wird ein
groĂes Augenmerk auf die BehandlungsintegritĂ€t, d.h. die Umsetzung von
Behandlungsvorgaben durch den Therapeuten (Waltz, Addis, Koerner, & Jacobson, 1993;
Weck, Bohn, Ginzburg, & Stangier, 2011), gelegt. Bislang liegen jedoch noch keine
gesicherten Hinweise vor, ob die manualgetreue DurchfĂŒhrung der Interventionen an sich
(AdhÀrenz), oder auch die kompetente Anpassung dieser Interventionen an den jeweiligen
Behandlungskontext (Kompetenz), zu besseren Ergebnissen in der kognitiven Therapie
sozialer Phobien fĂŒhrt. In Studie 3 (Ginzburg, Bohn, Weck, Clark und Stangier,
submitted) wird der Einfluss von AdhÀrenz und Kompetenz auf das Therapieergebniss bei
Patienten mit Sozialer Phobie ĂŒberprĂŒft. Die Ergebnisse zeigen, dass eine höhere Kompetenz,
nicht jedoch AdhÀrenz, bei der Anwendung der vorgesehenen Interventionen auch mit einem
besseren Behandlungserfolg einhergeht. Von besonderer Bedeutung fĂŒr die Vorhersage des
Therapieerfolges waren spezifisch verhaltenstherapeutische Kompetenzen.
Obwohl AdhÀrenz und Kompetenz des Therapeuten die EffektivitÀt von
Psychotherapie signifikant beeinflussen, gehen vergleichsweise nur wenige Studien dieser
Fragestellung nach (Perepletchikova, Treat, & Kazdin, 2007). Der hierfĂŒr notwendige hoher
Zeit- und Kostenaufwand ist eine der wesentlichen Ursachen hierfĂŒr (Perepletchikova, Hilt,
Chereji, & Kazdin, 2009). Um AdhÀrenz und Kompetenz reliabel und valide einschÀtzen zu
können, sind Audio- bzw. Videoanalysen von Therapiesitzungen durch unabhÀngige und
trainierte Beurteiler die Methode der Wahl. Die Reduktion des Zeitaufwandes durch die
Konzentration auf relevante Videoausschnitte könnte zu einer Verbesserung der
Rahmenbedingungen fĂŒr die Psychotherapieforschung darstellen. In Studie 3 (Weck, Bohn,
Ginzburg und Stangier, 2011) wird untersucht, ob therapeutische AdhÀrenz und Kompetenz
auch auf der Grundlage von Sitzungsausschnitten reliabel erfaĂt werden kann und den
Therapieerfolg vorhersagen kann. Beim Vergleich von zwei Ratingmethoden zeigte sich, dass
die genauesten Aussagen anhand der Analyse einer ganzen Sitzung getroffen werden konnten.
ZusÀtzlich zeigten jedoch auch die Kompetenz- und AdhÀrenz-EinschÀtzungen des mittleren
Sitzungsausschnittes einen hohen Zusammenhang zu den Ratings der Gesamtsitzung. Hieraus
kann die SchluĂfolgerung gezogen werden, dass die Analyse von Sitzungsausschnitten eine
ökonomische Alternative zu der bisherigen Forschungspraxis darstellen kann, vollstÀndige
Sitzungen zu untersuchen
Transfer of manualized CBT for social phobia into clinical practice (SOPHO-PRAX): a study protocol for a cluster-randomized controlled trial
Abstract Background Cognitive-behavioral therapy (CBT) is generally known to be efficacious in the treatment of social phobia when applied in RCTs, namely when the treatment manual is based on the Clark-Wells approach. However, little is known about the efficacy of manualized treatments in routine clinical practice (Phase IV of psychotherapy research). The present study (SOPHO-PRAX) is a continuation of a large multicenter randomized clinical trial (SOPHO-NET) and analyzes the extent to which additional training practitioners in manualized procedures enhances treatment effect. Methods/design Thirty-six private practitioners will be included in three treatment centers and randomly designated to either training in manualized CBT or no specific training. The treatment effects of the therapies conducted by both groups of therapists will be compared. A total of 162 patients (nâ=â116 completers; nâ=â58 per condition) will be enrolled. Liebowitz Social Anxiety Scale (LSAS) will serve as primary outcome measure. Remission from social phobia is defined as LSAS total â€30 points. Data will be collected at treatment begin, after 8, 15, and 25 sessions (50âmin each), at treatment completion, as well at 6 and 12âmonths post-treatment. Discussion The present CBT trial combines elements of randomized controlled trials and naturalistic studies in an innovative way. It will directly inform about the incremental effects of procedures established in a controlled trial into clinical practice. Study results are relevant to healthcare decisions and policy. They may serve to improve quality of treatment, and shorten the time frame between the development and widespread dissemination of effective methods, thereby reducing health cost expenditure. The results of this study will not only inform about the degree to which the new methods lead to an improvement of treatment course and outcome, but also about whether the effects of routine psychotherapeutic treatment are comparable to those of the controlled, strictly manualized treatments of the SOPHO-NET study. Trial registration ClinicalTrials.gov identifier: NCT01388231. This study was funded by the German Federal Ministry of Education and Research (SOPHO-NET: BMBF 01GV0607; SOPHO-PRAX: BMBF 01GV1001).</p
Treatment specific competence predicts outcome in cognitive therapy for social anxiety disorder
Several studies have demonstrated a positive relationship between competence and outcome in CBT for depression but studies of CBT for anxiety disorders are lacking. The present study explores the relationship between competence and outcome in cognitive therapy (CT) for social anxiety disorder, using hierarchical linear modeling analyses (HLM). Data were drawn from a multicenter randomized controlled trial. Five trained raters evaluated videotapes of two therapy sessions per patient using the Cognitive Therapy Competence Scale for Social Phobia (CTCS-SP). Overall adherence to the treatment manual and patient difficulty were also assessed. Patient outcome was rated by other assessors using the Clinical Global Impression Improvement Scale (CGI-I) and the Liebowitz Social Anxiety Scale (LSAS). Results indicated that competence significantly predicted patient outcome on the CGI-I (ÎČ = .79) and LSAS (ÎČ = .59). Patient difficulty and adherence did not further improve prediction. The findings support the view that competence influences outcome and should be a focus of training programs. Further research is needed to compare different ways of assessing competence and to understand the complex relationships between competence and other therapy factors that are likely to influence outcome
A LINGUAGEM POSTA Ă PROVA PELO TEMPO: CARLO GINZBURG E SUAS CONTRIBUIĂĂES PARA A HISTĂRIA DA EDUCAĂĂO
A produção historiogrĂĄfica de Carlo Ginzburg parece estar cada vez mais consolidada no Brasil, a ponto de ser alvo de inĂșmeras anĂĄlises, interpretaçÔes e crĂticas. Contudo, este historiador ainda Ă© pouco conhecido pelo pĂșblico acadĂȘmico, com destaque para os intelectuais que se debruçam sobre histĂłria e histĂłria da educação. Partindo deste contexto, a proposta central deste artigo serĂĄ a de promover reflexĂ”es sobre o âparadigma indiciĂĄrioâ proposto por Ginzburg. Para tanto, apresentamos o percurso formativo, as obras de cunho teĂłrico-metodolĂłgico e as perspectivas analĂticas deste historiador, bem como possĂveis relaçÔes que se pode estabelecer com os domĂnios da Linguagem, especificamente a AnĂĄlise do Discurso, caso da corrente representada por Michel PĂȘcheux.  Â